AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

KELAS QIRA'ATI AKAN BERMULA

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Sebelum berkahwin dulu, aku dah habis kelas Qiraati dewasa peringkat asas. Kini aku ingin sambung ke peringkat seterusnya. Aku tak tahulah apa nama kelas tu, tapi aku namakan sendiri sebagai 'Kelas Qiraati Dewasa Lanjutan' atau kelas lanjutan je.

Kelas asas dulu guna buku Qira'ati dewasa. Masa tu belajar memang macam kanak-kanak la... bermula dari asas, tapi cara orang dewasa la... Dalam kelas tu baru la aku tau banyak yang salah rupenye dalam bacaan Al-Quran kita sehari-hari ni... huiiii patut la tak lekat, apatah lagi nak jadikan Al-Quran sebagai pakaian kita. Ha... jangan sangka dah khatam Al-Quran zaman kanak-kanak dulu dah terela konon. Jauh panggang dari api rupenye. Dalam kelas aku tu, ada yang memang guru Al-Quran, pun banyak salah jugak. Pendek kata la, kita ni jangan sangka dah pandai. Kene rajin cari ilmu. Dah habis master ke, doktor falsafah ke...ilmu Allah takkan habis.

Kalau sebutan bacaan Al-Quran tu tak betul macam mana la kita nak aja anak kita? Itu baru sebutan, belum lagi isi kandungannye... Hai, terasa jauh lagi nak kejar nih... Orang kafir tu lebih pakar dari aku bab Al-Quran. Aku, baca pun tak betul lagi. Ramai orang barat (non-muslim) mengkaji Al-Quran kerana nak hancurkan Islam. Malah ada di antara mereka menjadi pensyarah dalam bidang Al-Quran mengajar anak-anak orang Islam. Kalau dia nak kelentong, kita ni hidup-hidup kena tipu. Tapi Allah dah jamin, Dia pelihara Al-Quran ni sampai hari Qiamat. Ramai jugak pengkaji barat yang akhirnya masuk Islam kerana menemui kebenaran demi kebenaran.

Yusuf Islam kata, lebih kurang maksudnya; "nasib baik saya jumpa Islam dulu sebelum jumpa muslim. Jika saya jumpa muslim, tak mungkin saya peluk Islam." Ini maknanya walaupun kita dah beragama Islam, tak semestinya kita ni benar-benar sebagaimana Islam itu sendiri.

Seorang lagi pendakwah Kristian dari Australia, namanya aku tak ingat. Ceritanya aku dapat dari Prof Mat Rofa bin Ismail dari UPM dalam kuliah tafsir pada 19.11.2009 Prof Mat Rofa merupakan seorang pakar matematik, fasafah dan sains. Sebenarnya beliau bukanlah seorang ustaz tetapi mendalami ilmu Al-Quran kerana kesedarannya tentang isi Al-Quran yang merupakan sumber utama ilmu-ilmu sains, matematik, falsafah dan sebagainya. Aku sangat mengkagumi beliau kerana ilmunya dan pengalamannya. Itu pun beliau masih mengatakan bahawa beliau masih terlalu ketinggalan berbanding para saintis barat yang juga lebih arif tentang Al-Quran sedangkan mereka kafir. Apatah lagi aku ni...aduhai...

Kisah pendakwah Kristian tadi... Dia mengkaji AL-Quran demi bencinya kepada Islam. Niatnya adalah untuk menjatuhkan Islam yang semakin berkembang terutamanya di barat. Dia akhirnya menjadi sangat pakar dalam bahasa arab dan selok-belok tentang Al-Quran. Kini dia telah menjadi salah seorang pendakwah Islam yang aktif, malah sebahagian kitab tafsir yang kita guna sekarang adalah karangan beliau. Subhanallah! Seperti juga Yusuf Islam, dia mengatakan bahawa dia memeluk Islam kerana keindahan Islam itu sendiri. Dia tidak mungkin memeluk Islam jika dia melihat muslim.

Bagaikan kena tampar rasanya! Maknanya sebahagian umat Islam kini jauh sangat terpesong daripada Al-Quran yang sepatutnya menjadi pegangan kita. Aduh..mudah-mudahan la aku tak tergolong di kalangan yang terpesong tu. Aku berdoa semoga suamiku, ibu bapaku, mertuaku, adik-beradikku, keluargaku, sahabat-sahabatku dan kalian semua bukanlah golongan yang terpesong itu...amiin.

Wahai suamiku, demi cinta kepadamu, aku mohon perhatianmu agar tidak mengabaikan Al-Quran. Aku sangat menyokongmu dalam jalan menuju Allah. Aku akan membantumu berjuang dalam agama Islam dengan kemampuanku. Wahai suamiku, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka. Jika kau sayangi aku, tegurlah andai ada perbuatanku bakal mencampakkan aku ke dalam api neraka Allah. Aku jua akan menasihatimu dalam membina keluarga Islam yang diredhai Allah...

Wahai sahabat, wahai aku... jika kita sayangi seseorang sayangi dia sampai akhirat. Barulah itu namanya cinta sejati.

0 comments:

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

BERITA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor
Daisypath Anniversary tickers

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH