AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

Sebelum 15 Mei 2010....

Assalamualaikum...
Bismillahirrahmaanirrahiim...

Bersyukur kepada Allah di atas kurniaanNya, kesempatan dan kemampuan menyampaikan apa yang menjadi tanggungjawab kita semua, insyaAllah.

Kepada yang sudi membaca, diharap semoga Allah bukakan hati-hati kita mengorak langkah menjalankan kewajipan kepada saudara seIslam di mana jua, terutama di Gaza khasnya.

Projek Kutipan Dana Life Line 4 Gaza masih lagi dibuka, insyaAllah. Setakat hari ini, kutipan masih lagi belum mencukupi, sedangkan mereka di sana sedang bertarung nyawa. Ubat-ubatan yang tak mencukupi, doktor yang sedikit, hospital pun dalam keadaan dhaif, keperluan yang serba kekurangan.

Bukalah mata hati kalian (kita)... Pandanglah kesengsaraan mereka. Mereka diancam dan berjuang bukan sahaja dengan Israel malah mereka berjuang untuk hidup, mereka berlawan dengan kelaparan, mereka menahan kesejukan namun mereka tidak takut atau menyerah kalah. Mereka idamkan syahid di jalanNya. Kanak-kanak tidak mengenal taman-taman permainan atau melancong pada musim cuti sekolah. Apa yang mereka tahu, setiap hari perlu melepasi benteng-benteng Israel untuk pergi belajar. Para ramaja melontar batu berlawan dengan kereta kebal Israel. Tiada masa untuk berparti menyambut hari lahir atau membeli-belah.... Anak dara berkahwin pada umur belasan tahun. Mereka rela untuk berjuang melahirkan para mujahidin.

Sedarkah kita bahawa mereka sebahagian dari kita dan kita sebahagian dari mereka??? Dalam harta kita ada hak mereka.... Walaupun hanya RM1.00, besar ganjarannya di sisi Allah jika kita ikhlas....

Marilah wahai saudaraku, marilah wahai sahabatku, marilah wahai umat Islam.... hulurkanlah sedekah anda untuk rakyat Palestin. Semoga ia menjadi penyelamat kita di akhirat Allah, insyaAllah.


Surat rasmi kutipan dana Life Line 4 Gaza


Surat rasmi dari iHH yang telah melantik Haluan Palestin bagi Projek Kutipan Dana Life Line 4 Gaza




Laporan BERNAMA

Sesiapa nak meyertai saya....
No akauan Maybank : 151306633619 (FATHIAH BINTI AMAR)
Tolong bagi tau jika anda ada bank in melalui emel : conan_edogawa@live.com.my 

Semoga terbuka hati anda (kita) untuk menghulurkan sedikit sedekah..... Semoga Allah membantu kita berjuang di jalanNya, insyaAllah.

Talian Hayat


Bismillahirrahmanirrahiim...

Life Line 4 Gaza atau Talian Hayat ke 4 Gaza merupakan kempen peringkat antarabangsa dalam usaha membebaskan Gaza dari tangan Israel. Pergerakan ini berpusat di Cyprus, Turki, Indonesia dan lain-lain lagi.
Ia merupakan lanjutan daripada program-program Talian Hayat sebelum ini.

Antara NGO dari Malaysia yang menyertai kempen ini ialah:
  • HALUAN Palestin (HALUAN - Pertubuhan Himpunan Lepasan Istitusi-institusi Pengajian Tinggi Malaysia) 
  • PACE (Palestine Centre for Excellence)
  • JIM (Jemaah Islam Malaysia)
  • Aqsa Syarif
  • Pertubuhan Mawaddah Malaysia
  • Viva Palestina Malaysia
  • MAPIM (Majlis Perundingan Pertubuhan-pertubuhan Islam Malaysia)

Seperti yang dilaporkan, dalam program Lifeline sebelum ini, aktivis-aktivis antarabangsa termasuk dari Malaysia yang cuba memasuki Gaza melalui pintu Rafah di Mesir telah disekat oleh pihak pemerintah Mesir. Dengan susah payah, setelah ditangkap sehingga ada yang cedera parah, dengan izin Allah, mereka berjaya membawa masuk kenderaan-kenderaan yang sarat dengan ubat-ubatan, makanan dan sebagainya ke Gaza. Namun semuanya masih belum mencukupi.


Kini Mesir sedang membina tembok besi sedalam 20-30m ke bawah tanah sehingga 9-10 km. Langkah ini telah menutup lebih seribu terowong bawah tanah yang menjadi satu-satunya jalan yang tinggal bagi rakyat Palestin mendapatkan bekalan makanan, ubat-ubatan dan lain-lain dari luar. Persisiran pantai mereka sentiasa dikawal ketat oleh Israel sejak bertahun-tahun dahulu. Tanaman telah habis dilanyak kereta kebal. Haiwan peliharaan dirampas dan dibunuh. Tiada apa yang tinggal buat mereka. Segala jalan keluar masuk dengan dunia luar telah ditutup secara paksa melainkan yang tinggal hanyalah pintu-pintu yang dikawal ketat. Ia adalah penjara terbesar di dunia ini!

Tembok besi yang sedang dibina oleh Mesir telah menutup terowong bawah tanah dari Gaza

Perjanjian demi perjanjian hanyalah mainan Zeonis bagi mengaburi mata masyarakat antarabangsa. Apa yang nyata, setiap hari ada saja nyawa rakyat Islam Palestin melayang di tangan mereka.

Semasa pemerintahan Mustafa Kamal yang menjatuhkan kerajaan kalifah Islamiyah di Turki, beliau telah menandatangani perjanjian dengan kerajaan haram Israel. Antara intipatinya ialah Kerajaan Turki tidak boleh menyerang mana-mana kapal Israel dan sebaliknya.

Dengan ini, Lifeline 4 dengan kerjasama dari PM Turki, Recep Tayyip Erdogan akan menggunakan 'kelebihan' ini bagi menyampaikan misi bantuan ke Gaza melalui jalan laut.

PM Turki, Recep Tayyip Erdogan

Objektif HALUAN dalam misi ini adalah
  1. Menyedarkan masyarakat tentang agenda kejam Zionis Israel terhadap rakyat Palestin.
  2. Mengajak masyarakat Malaysia bersama menentang dasar 'aparthied' serta pembersihan etnik yang menjadi teras utama Israel.
  3. Mengutip dana khas bagi projek kemanusiaan bagi membantu rakyat Palestin.
  4. Menghantar misi kemanusiaan berbentuk perubatan, pendidikan dan kebajikan ke Gaza.

HALUAN Palestin juga diberi kepercayaan dalam misi kemanusiaan ini antaranya
  1. Membina telaga tiub di Gaza dengan kerjasama Wisma Putra.
  2. Memberi bantuan mikrokredit di Gaza dengan kerjasama Wisma Putra.
  3. Membina Masjid Ahmad Yassin di Gaza.
  4. Kerjasama hantaran bantuan ke Gaza bersama NGO antarabangsa.

Oleh itu, marilah kita sama-sama membantu dengan kemampuan yang Allah pinjamkan kepada kita ini kepada saudara seIslam di sana. Bagi sesiapa yang ingin menyampaikan bantuan berbentuk kewangan, bolehlah melakukan demikian melalui akaun bank seperti di bawah. Sesiapa yang mempercayai saya, boleh juga menghubungi saya melalui emel (conan_edogawa@live.com.my) atau telefon bagi yang mengenali untuk tujuan yang sama. Sumbangan ini dibuka sehingga selewat-lewatnya pada 13 April 2010. InsyaAllah.


Sebarang maklumat lanjut boleh layari laman sesawang berikut:

"Bandingkan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya." [Al-Baqarah : 261]

Rasulullah....

Alhamdulillah. Dengan keizinan-Nya,aku diberi kekuatan, ruang dan peluang mengikuti majlis-majlis ilmu.

Semoga program-program yang aku hadiri ini menjadi laluan aku melihat kebesaran Allah dan merasai kasih cinta Rasulullah.

Bagaimana cinta Rasulullah itu..? Cinta baginda tidak mengenal bangsa keturunan, pangkat, harta kekayaan, latar belakang keluarga dan cantik paras rupa. Cinta ini kekal selama hayat baginda, berlanjutan hingga ke padang mahsyar, dan akhirnya menunggu kita di syurga. Betapa agung cintamu ya Rasulullah.

Dan.. aku menitiskan air mata melihat vedio ini...


Bandingkan dengan cinta kita... masih sesama Islam, tapi dipenjara dek keturunan, dendam semalam, latar belakang keluarga, fahaman politik, bangsa dan negara....


Memang sangat jauh ibarat langit dengan bumi.



Apa kita buat jika jiran sebelah baru pindah, adakah sukarela menolong?
Melihat ibu yang penat dan sakit, adakah kita pinta dia rehat, biar kita saja yang buat semua kerja?
Andai saudara keputusan duit, bersungguhkah membantu sebelum diminta?
Apatah lagi yang jauh di mata...sedarkah mereka saudara seagama.....???


Sedangkan kita cukup makan, malah berlebihan dan terbuang selalu. Pakaian sampai tak muat almari. Kenderaan sorang satu.

Ya Allah, timbulkan rasa dari hati-hati kami, kasih sayang yang diikat oleh akidah Islam, yang tunjangnya adalah demi Tuhan yang esa, iaitu Engkau ya Allah....

Wanita yang dicintai IBLIS

Catatan , ini adalah peringatan buatku dan saudara-saudaraku di luar sana. Semoga perkongsian ilmu yg sedikit ini memberi kebaikan kepada kita semua insyaAllah. Segala kekurangan harap dimaafi. Sesungguhnya yang buruk itu datang dari diri ini dan yang baik itu dari Allah yang Maha Sempurna.


1. Wanita yang menderhaka kepada Allah
  • Tidak mengenal Allah
  • Cinta dunia takut mati - suke kemewahan dunia untuk bersenang-lenang bukan untuk dakwah
  • Hati yang kotor
  • Melakukan dosa - tak bertaubat kalau tersilap, tp syok je.. terus buat lagi
  • Tidak mahu berdoa - sombong dgn Allah
  • Wanita PENDENDAM

2. Wanita yang menderhaka kepada ibu bapa
  • Menyakiti ibu bapa

3. Isteri yang derhaka kepada suami
  • Isteri yang menolak panggilan suami
  • Mendedahkan aurat kepada lelaki selain suami
  • Tidak redha dengan pemberian suami - walaupun murah
  • Menyakiti hati suami
  • Mengejek dan mengutuk suami
  • Membenci poligami
  • Isteri yang derhaka kepada MERTUA (ibu bapa kepada suaminya)

4. Wanita yang mendedahkan aurat
  • Menampakkan perhiasan
  • Melakukan kemungkaran
  • Wanita yang menyukai fitnah
  • Berpakaian tapi telanjang - ketat, jarang, warna yang terlalu 'meriah', wangi harum semerbak

5. Wanita yang menyerupai lelaki
  • Dari segi pakaian
  • Dari segi suara

6. Wanita yang menyerupai orang kafir
  • Dari segi pakaian
  • Dari segi perbuatan
  • Memakai pakaian yang ada tanda salib
  • Memakai pakaian yang ada gambar makhluk bernyawa

7. Wanita yang tidak mahu mengurus anak
  • Mengabaikan anak
  • Cerewet kepada anak
  • Memandang remeh dan menengking
  • Tidak mahu berkumpul dan beramah mesra
  • Sibuk bekerja
  • Mengutamakan harta benda daripada anak / keluarga
  • Penyakit wanita berkarier

8. Wanita yang dimurkai Allah


WANITA YANG DICINTAI IBLIS, susunan Khairul Ghazali, Terbitan Darul Nu'man, 2003

WHY???



Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? [SURAH AL-ANBIYAA': 30] 

Teori Big Bang 
http://us1.harunyahya.com/Detail/T/724BBCSO189/productId/4477/BIG_BANG,_LEDAKAN_YANG_MENGHANCURKAN_PAHAM_MATERIALISME_%281%29  

http://us1.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/productId/4478/BIG_BANG,_LEDAKAN_YANG_MENGHANCURKAN_PAHAM_MATERIALISME_%282%29#dipnot

Dan Kami ...telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan padanya celah-celah sebagai jalan lalu-lalang, supaya mereka dapat sampai mencapai keperluan rohani dan jasmani. [SURAH AL-ANBIYAA' : 31] 

Gunung mencegah gempa bumi & penentu arah angin
http://www.harunyahya.com/indo/buku/keajaiban3.htm

Dan Kami telah menjadikan langit sebagai bumbung yang terpelihara dan terkawal, sedang mereka (yang kafir itu) berpaling tidak memerhatikan tanda-tanda (kekuasaan Kami) yang ada padanya. [SURAH AL-ANBIYAA' : 32]

Atmosfera bumi sebagai pelindung bumi
 http://www.keajaibanalquran.com/astronomy_roof.html

Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas). [SURAH AL-ANBIYAA' : 33] 

Matahari dan bulan penentu siang dan malam, tetap waktunya tidak lambat dan tidak cepat
http://www.harunyahya.com/indo/buku/menyingkap016.htm

Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil, untuk (menimbang amal makhluk-makhluk) pada hari kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun; dan jika (amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangkannya (untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai Penghitung. [SURAH AL-ANBIYAA' : 47]

Sesungguhnya agama Islam inilah agama kamu, agama yang satu asas
pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka sembahlah kamu akan Daku. [SURAH
AL-ANBIYAA' : 92]

Ke KL Lagi...

Seminggu selepas ke KL (Kuala Lumpur), aku dan suami ke KL lagi, kali ni bersama family sebelah suami pula. Ada majlis walimah anak sepupu suami, Linda namanya. Majlis nikah pada malam 19 Mac 2010 dan majlis walimahnya pada 20 Mac 2010.

Mulanya kami bercadang akan bermalam di rumah abang iparku (angah / Mohamad Razif - anak ke-2). Namun disebabkan beberapa 'masalah', kami terpaksa menempah hotel berdekatan tempat kejadian.

Dari Kluang 2 kereta. 1 kereta A-an (Mohamad Farhan - abang ke-2 suamiku, anak ke-4). Dia bersama isterinya (Nor Aishah) akan terus pulang ke Perak. 1 kereta lagi ialah kereta bapa mertuaku (Abu Amin Abdul Rahman). Drivernye suamiku. Jadi, bapa mertua, ibu mertua (Romini Sulaiman) suamiku dan aku sekereta la.

Kami bertolak dalam pukul 3.30 ptg selepas Jumaat, 19 Mac 2010 sejurus selepas Ude (Norazlina - kakak  suamiku, anak ke-3) sekeluarga dan seorang rakan berangkat pulang ke Kedah. Suamiku telah bercuti dari hari Khamis lagi kerana ingin meluangkan masa bersama Ude yang jarang dapat bertemu kerana menetap jauh di Kedah mengikut suami. Ude telah pulang ke Kluang bercuti beberapa hari sempena cuti sekolah.

Cuaca agak redup, tidak panas dan tidak pula hujan pada ketika itu. Kami berhenti rehat dan solat jamak di R&R Seremban. Hujan telah turun beberapa minit sebelum itu dan kian lebat. Basah kuyup jadinya kami, tambahan pula tiada payung. Yang membimbangkan adalah ibu mertuaku kerana kakinya sudah tidak kuat. Mujur ada yang sudi meminjamkan payung. Kami terpaksa menukar pakaian untuk majlis pernikahan Linda malam itu kerana tidak sempat nak ke hotel memandangkan kami telah lewat 1 jam bertolak dari Kluang dan jem.

Hujan mula reda namun belum berhenti. Kami meneruskan perjalanan dalam pukul 7pm lebih. Masalah aircond timbul lagi (seperti minggu lepas - Saat-saat Bersama Keluarga). Penghawa dingin tidak berfungsi!!! Teringat sebelum berhenti aku perasan ada bau pelik dari angin aircond...

Suamiku nekad meneruskan perjalanan dalam keadaan hujan dan kereta berwap...huhu. Kami berselawat dan berdoa pada Allah agar dipermudahkan urusan kami. Alhamdulillah, kami tidak sesat dan tiba awal sebelum majlis bermula. Dapatlah menghilangkan penat... Tapi, perut masing-masing berkeroncong... Teringat bekal nasi dan lauk ayam masak kicap dalam bonet belakang Volvo abah. Sempat juga kami 'mencopet' beberapa biji kuih hidangan untuk jamuan selepas majlis akad nikah.

Angah tiba beberapa minit sebelum majlis bermula. Dia berdua sahaja dengan anak sulongnya, Kimi. Isterinya kak Yan (Norazian Rahmat) dan anak bongsunya ,Sofea tidak ikut. Sofea tak berapa sihat katanya. Majlis akad nikah berlangsung dengan jayanya. Majlis diakhiri dengan marhaban yang dipimpin oleh abah. Lepas tu... apa lagi makannnn! Alhamdulillah.

Lepas tu baru la nak ke 'hotel'. Menurut Abang Aziz (bapa Linda, sepupu suamiku) ada sebuah hotel berdekatan. A-an pula kata, dia ada nampak hotel tersebut semasa kami menuju ke sini. Alhamdulillah, jumpa dengan senangnya. Cuma tak berapa senang dengan keadaan 'hotel' itu... Aku rasa ia tak layak dipanggil hotel, mungkin rumah tumpangan ke... Biliknya sangat sempit, bantalnya berbau peluh, dan..... Agak geli la jugak, tapi terpaksa. Aku dan suami solat berjemaah di atas katil. Di bilik mak dan abah terdapat sebuah Bible, tapi di bilik aku tiada. Dalam peti ais setiap bilik (aku rasa) ada air minuman termasuk arak selain makanan ringan. Di hotel tu juga ada saudara lain yang datang jauh menyewa di situ. Mak Ude, kakak abah menangis kerana tidak selesa untuk solat. Kesian...

Aku dan suami saling mengingati agar tetap bersyukur. Bayangkan umat Islam lain seperti di Palestin yang hanya tidur di runtuhan banggunan...

Esoknya kami bersarapan di warong depan 'hotel'. Setelah itu aku menemani suami menghantar kereta untuk dibaiki aircondnya di bengkel berdekatan. Alhamdulillah, hanya RM10.00 dikenakan. Aku bayangkan mungkin beratus... Masalahnya hanya wayarnya putus.

Kami check out pada pukul 11.00 pg dan terus ke rumah pengantin. Ramai saudara sebelah suamiku dapat aku kenal. Sebenarnya suamiku sendiri juga telah lama tak bertemu dengan sebahagian dari mereka sejak kecil. Sebab tu aku menyokongnya pergi ke majlis ni walaupun ada halangan. Sementara mak dan abah masih hidup, dapatlah mereka kenalkan saudara-maranya kepada anak-anak. Takut-takut terputus saudara. Ayahku kata, besar pahalanya menyambungkan tali silaturrahim, manakala memutuskannya adalah berdosa besar. Aku juga pernah terbaca sepotong hadis Nabi SAW seperti itu, tapi aku tak berapa ingat biji butirnya.

Jadi kalau ada orang tak mau bersaudara dan tak mau bertegur sapa dengan aku, dia yang rugi, dia yang berdosa. Mungkin aku ada salah menyebabkan dia mengelak bersalam dengan aku, tapi alasannya amatlah kelakar. Tak elok la aku ceritakan di sini. Cuma harap-harap tuan punya badan... kalau-kalau terbaca coretan aku ni, dapat la dia fikir-fikirkan. Aku dah menghulurkan salam, wajib dijawab, tapi dia menepis. Aku rasa aku dah terlepas... Aku sendiri tak tahu hujung-pangkal tiba-tiba aku diboikot. Biarla... hanya Allah yang tahu. Aku minta maaf kepada "dia" kalau "dia" membaca...

Dapat juga bertemu dengan Edil (Zahidil Fadli - adik suamiku, anak ke-8) dan angah sekeluarga. Edil belajar di Pusat Latihan Kejuruteraan MAS. Acik (Norazmah - adik perempuan suamiku, anak ke-6) dan suaminya dari Banting tak sempat kami jumpa. Samada mereka datang majlis tu atau tidak aku tak pasti. Along (Nor Amiza - kakak suamiku, anak pertama) sekeluarga, Apis / Abang (Mohamad Hafiz - adik suamiku, anak ke-7), Ude dan Pa-in  (Nur Farahin - adik suami, anak bongsu) tak dapat hadir kerana urusan masing-masing.

Setelah itu, kami bertolak balik ke destinasi masing-masing. Abah, mak, aku dan suamiku pulang ke Kluang. Esok pagi selepas subuh, aku dan suami bertolak ke Kota Tinggi memasang wallpaper, selepas itu ke sebuah rumah lagi di Taman Setia Tropika di JB juga memasang wallpaper. Tepat 12.00 tengah malam, kerja itupun selesai. Kami terus bergegas pulang... Alhamdulillah.

Saat-saat bersama keluarga

Pada 13 Mac 2010, Sabtu, aku dan suami bersama-sama beberapa ahli keluargaku ke Kuala Lumpur. Kami telah merancang 1 bulan awal atas usaha ayah untuk bertamu abang-abangku di sana (Abang Wan/Mohamed Faiz dan Abang No/Mohd Noor) dan keluarga mereka. Kak Zana (isteri Abang No) dah masuk 5 bulan mengandung anak sulong, Abang Wan pula dah lama tak balik kampung. Adik (Abd Rahim) dari Kelantan memang mak tak harap datang sebab dia agak kesempitan walaupun dia berusaha nak joint da club.

Perancangan asal mahu menaiki 2 buah kereta dari BP (Batu Pahat) namun akhirnya kami sepakat menyewa sebuah van sahaja bagi menjimatkan kos perjalanan. Asalnya nak berada di sana 2 hari, jadi 1 hari, dan berubah fikiran, kata nak balik awal pagi 14 Mac 2010 berubah kepada Sabtu malam Ahad selepas 'Isya'. Tetapi apa yang terjadi kami balik lepas Maghrib selepas solat Maghrib berjamaah... Tahlil yang dirancangkanpun dibatalkan begitu sahaja.

Susah payah kami mencari kenderaan yang sesuai yang memenuhi kehendak kami: selamat, selesa dan murah. Hampir-hampir suamiku menyewa MPV milik kawannya, tetapi ayah lebih pantas menemui sebuah van milik seorang kenalannya. Memang sendat jugak la van tu dipenuhi kami 9 orang (6 dewasa dan 3 kanak2) selain makanan-makanan kampung, 'confeter' dan lain-lain yang nak dikirim kepada orang Kuala Lumpur.

Dalam perjalanan, hatiku berkecamuk dan berasa agak tidak tenteram...
Di pertengahan jalan, tiba-tiba ada bau hangit dari depan (aku duduk di sit belakang sekali). Beberapa detik selepas itu, keluar asap dari penghawa dingin.
Setelah memeriksanya, didapati fius aircond telah terbakar. Kami terpaksa meneruskan perjalanan dalam keadaan 'panas-panas sejuk' (panas sebab cuaca panas walaupun malam, sejuk sebab angin yang menderu masuk dari tingkap van).

Aku dan suami saling berpandangan sambil berbalas senyum pahit dan terus berselawat. Kami memohon agar Allah permudahkan urusan kami kerana tujuan kami adalah murni dan suci. Ayah mahu kami adik-beradik bersatu tak kira apa yang berlaku, silaturrahim mesti dipertahankan. Berita gembira dan cerita sedih seharusnya dikongsi bersama dan saling tolong-menolong serta nasihat-menasihati antara kami.

Suamiku mula gatal mata dan bersin-bersin. Dia kekal begitu sepanjang perjalanan malah sehingga balik ke JB walaupun dah ambil ubat. Kasihan dia... Semoga Allah memberi ganjaran kepadanya kerana pengorbanannya memberi sokongan kepada keluarga sebelah isterinya ini.

Beberapa jam sebelum bertolak, Abang No mengirim sms memberitahu bahawa Abang Wan terpaksa ke Lumut. Ketika itu, aku dan suami baru bergegas ke Batu Pahat mengejar masa menyertai ahli rombongan yang menanti kami di sana.

Aku berasa separuh sia-sia usaha ayah, Abang Mail (Ismail abang no 2), Abang Zin (Norisham abang sulong) dan suamiku serta mak. Mak awal-awal memasak rendang. Itulah pertama kali mak memasak rendang demi anaknya di Kuala Lumpur. Selain tu rencah asam pedas telah disiapkan supaya tak menyusahkan Kak Zana memasak nanti. Ayah pula dah siapkan ikan segar, ulam-ulam dan macam-macam lagi. Semuanya untuk jamuan kami anak-beranak di KL. Selain tu, susah jugak nak cari van / mpv yang murah sewanya tetapi selesa... Suamiku pula telah berhempas pulas menyiapkan kerja untuk 3 hari dalam masa 1 hari demi trip ini.... waaaaa kesian sume orang!!! Sedihnye!!!

Apakan daya, manusia hanya merancang, Allah yang menentukan.
Bagi mengisi masa, Abang No telah bawa kami ke Zoo Negara. Terubat juga rasa di jiwa. Tapi aku tahu ayah masih kecewa atau sedih. Dia tak mahu ikut kami, dia hanya tinggal seorang di rumah Abang No. Kami berpeluh-peluh la menaiki van tanpa aircond di KL yang panas dan jam sana-sini...

Dari kiri : mak (Sharipah Zaiadi), Ismail Amar, Norisham Amar, Mohamad Fairuz Abu Amin (suami), Fathiah Amar (aku), Mohamad Noor Amar, Ruhi Fadzlyzana Jailani (Kak Zana)

Pulang dari zoo, ayah kulihat hanya baring tidur. Kami yang kepenatan terus mencari pot tidur. Patang-petang, mak dan Kak Zana masak lauk yang dibawa dari kampung. Aku tidur mati. Bangun tinggal makan...huhu. Lepas tu aku kemas la sume.

Masa tu, baru ayah cakap nak balik cepat lepas Maghrib. Adui.. kelam kabut rasanya. Belum sempat apa-apa dah nak balik. Lepas solat Maghrib konon nak buat tahlil, tapi sebab aku ni konfius, jadi pergerakan aku lembab...hadoi...rasa bersalah. Ayah batalkan tahlil, cume cakap-cakap sket je. Itupun mak je yang bercakap, ayah tak berkata sepatahpun...

Aku cuba menyelami perasaan seorang ayah... amat sayu dan sedih rasanya....
Mungkin lain kali masih ada peluang... Aku harap ayah tak putus asa dan tabah.

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH