AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

CIKGU PEREMPUAN-CIKGU LELAKI

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Mulai minggu depan, aku akan mula mengajar mengaji semula, insyaAllah.

Teringat anak murid lama, Danial dan adiknya Dalia... Terkadang terasa rindu dengan keletah mereka. Danial yang sopan santun, sangat mudah mengajarnya mengaji. Walaupun selalu tak datang, tapi dia ingat apa yang dipelajarinya, alhamdulillah. Dalia pula seorang yang manja, rajin bercerita dan cantik pula. Si abang darjah 2 dan si adik berumur 5 tahun kalau tak silap aku.

Mereka panggil aku cikgu perempuan dan suamiku cikgu lelaki. Tak pastilah kenapa... Memang pada peringkat permulaan mereka tak ingat nama kami. Aku ajar mereka mengaji. Kalau sempat aku ajar juga Bahasa Melayu, Matematik, Bahasa Inggeris, Sains atau sekadar melukis, main teka-teki dan bercerita. Suamiku pula pernah ajar mereka solat. Alhamdulillah, mereka ni jenis yang pandai.

Sayang betul tak dapat terus ajar mereka. Dulu, aku duduk di Taman Bukit Mutiara, dekat la dengan kilang Southern LION, tempat ibunya bekerja. Suamiku juga bekerja di kilang tu. Di kantin tu la Kak Yana, mak si Danial dan si Dalia (aku selalu panggil dia Ya) ambil tander memasak. Sekarang dah pindah Taman Daya, agak jauh sikit la dari sana. Agaknya susah Kak Yana nak hantar anak-anaknya. Sekarang, mereka belajar mengaji dengan cikgu baru. Aku harap dan berdoa mereka sentiasa berpeluang terus belajar mengaji dan mengamalkan membaca AL-Quran walaupun dah habis belajar mengaji nanti...amiin.

Mulai minggu depan, 8.2.2010, insyaAllah aku dapat anak murid baru... Eee, seronoknye! Rindu nak mengajar. Seronok, seronok jugak...tapi takut jugak kalau yang diajar tu salah. Nanti jadi ajaran sesat pulak, na'uzubillah! Ilmu Al-Quran ni tak sama dengan Bahasa Melayu, Matematik atau sains. Ayat-ayat yang diajar tu nanti nak diguna dalam solat sehari-hari, nak dipraktikkan semasa membaca Al-Quran. Kalau aku ajar yang salah... bahayooo!

Sebab tu la aku tetap terus belajar lagi... Banyak lagi yang aku tak tahu. Terima kasih kepada mak aku yang tak putus-putus menyokong ku. Tak kira saat aku sakit berpanjangan, saat aku susah, saat aku sedih, saat aku keseorangan...alhamdulillah. Bersyukur aku punyai ibu sepertinya. Ya Allah, berkatilah ibuku. Semoga dia tergolong di kalangan insan2 yang Kau kasihi..amiin. Dan kini, suamiku juga memberi keizinan, kemudahan dan galakan dalam usahaku berjuang dalam bidang ini. Ya Allah, berkatilah suamiku...ringankan bebannya, permudahkan urusannya dan tenangkanlah hatinya...amiin.


 
Ibu tersayang


Suami tercinta


Akhir kata, aku tidak layak menjadi pengajar jika aku tidak mahu menjadi pelajar...

0 comments:

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

BERITA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor
Daisypath Anniversary tickers

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH