AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

MUD TRAGEDY

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Pada malam 27.01.2010 lalu, aku mendengar kisah tentang lumpur panas yang keluar dari perut bumi dalam segmen Kembara Muslim di radio Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM.fm).

Kembara Muslim adalah antara segmen kegemaran aku kerana ia memaparkan pengalaman dan kisah-kisah di luar negara seperti di Kemboja, India, Indonesia dan lain-lain. Ia bukanlah program melancong untuk berseronok, tetapi bermusafir demi misi bantuan dan dakwah sambil mengambil iktibar atas kejadian-kejadian Allah di muka bumiNya ini selain mengeratkan silaturrahim sesama manusia. Banyak kupasan-kupasan menarik yang diketengahkan dari segi sejarah keturunan manusia, asal-usul nama sesuatu tempat, adat dan budaya, keunikan makanan, barangan cenderahati dan banyak lagi.


 


Lake created by mud with steaming mud flow in background.


Mudflow, photo taken on July 21, 2006


School destroyed by mud flow.

Rakaman pada 2006



Oktober 2008: Lautan lumpur panas sejauh mata memandang


Jun 2009: Usaha membina tembok terus dijalankan



Kejadian lumpur panas ini terjadi 12 km sebelah selatan kota Sidoarjo, Jawa Timur dekat kawasan Sumatera. Lumpur tersebut telah menenggelamkan 12 kampung dan kawasan perindustrian. Akibatnya, ia telah menjejaskan ekonomi, pertanian, pendidikan, sumber pendapatan, sistem perhubungan lebuhraya dan  telefon masyarakat sekitar kawasan terlibat. Sekurang-kurangnya 10,426 unit rumah serta 77 unit rumah ibadat telah ditenggelamkan.

Unsur-unsur kimia yang terdapat di dalam lumpur tersebut didapati tidak merbahaya setelah ujian makmal dilakukan menurut Ketua Laboratorium Biolingkungan F-MIPA Universitas Airlangga di Jakarta, Rabu (20/9/2006) [http://www.detiknews.com/index.php/detik.read/tahun/2006/bulan/09/tgl/20/time/202905/idnews/679483/idkanal/10]. Walaubagaimanapun, masih ada pihak mempersoalkannya. Tahap keselamatan akuatik dikatakan terancam jika lumpur ini mengalir ke kawasan perairan berdekatan.

Pelbagai usaha telah dilakukan untuk menyekat lumpur tersebut dari terus keluar. Apabila ditutup 1 lubang, akan terbuka lubang yang lain. Menurut Prof Zulkifli dalam kuliah tafsir tentang surah Al-Waqiah tempoh hari, lubang-lubang itu telah dituang simen. Namun banyak lubang lain muncul di banyak tempat yang lain. Dia sendiri pergi menyaksikan kejadian Allah ini. Subhanallah! Kerajaan Indonesia terpaksa membina tembok setinggi 2 tingkat banggunan untuk mengelak lumpur panas ini melimpah ke kawasan sekitarnya. Namun ia tidak menjamin lumpur itu tidak melimpah keluar kerana Institut Teknologi 10 Nopember Surabaya (ITS) menyatakan musim hujan memungkinkan tembok-tembok tanah itu terhakis. Apabila kita berdiri di atas tembok itu, apa yang dapat kita lihat adalah lumpur sejauh mata memandang yang tidak berpenghujung! Menurut kajian pakar, letusan lumpur panas ini dijangka berterusan sehingga 30 tahun akan datang. Bayangkanlah... tak tau nak kata.

Inilah antara tanda-tanda akhir zaman, di mana bumi akan mengeluarkan asap. Suatu hari, aku ingin ke sana untuk menyaksikannya, insyaAllah. Semoga kisah ini menjadi iktibar kepada kita untuk mendekatkan diri kepada Allah....

0 comments:

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

BERITA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor
Daisypath Anniversary tickers

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH