AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

KELAS MENGAJI

Bismillahirrahmanirrahiim...

Kuliah tafsir pada 23.01.2010 dapat aku hadir, alhamdulillah. Ini kelas kedua daripada pensyarah Prof. Zulkifli Mohd Yusoff. Pengajarannya tertumpu kepada Tafsir Maudu'i. Dah masuk pengenalan tafsir bentuk maudu'i (tafsir bertopik / bertema / bertajuk). Aku rasa kuliah ni akan makan masa bertahun-tahun lagi. Ibarat belajar hujung minggu la, belajar part time pengajian jarak jauh (PJJ).

Kelas seterusnya terpaksa juga dibuat pada hari Sabtu...huhu. Kelas ni, pelajarnya semua veteren (kecuali aku - nak tergelak aku bila prof tu tanya aku pelajar SPM ke...kah..kah..kah!), jadi banyak komitmen. Kebetulan pada tarikh dalam jadual asal ramai yang tak dapat hadir, keputusan akhir yang disepakati ialah pada 20.02.2010.

Pensyarahnya ialah Dr Wan Nashruddin Wan Abdullah. InsyaAllah, kelas ni akan jadi kelas ke-2 daripada Dr Wan. Asalnya, Dr Wan ni dijemput bagi menggantikan Ustaz Zahazan yang bertugas ke Mekah pada musim haji lepas. Nampaknya belum ada peluang menjadi murid Ustaz Zahazan. Walau bagaimanapun aku tetap rasa bertuah kerana dapat belajar dalam Kuliah Tafsir ni. Alhamdulillah.

Mulai bulan 2 ni, aku nak start buka kelas ngaji semula. Pelajar lama dah ada kelas lain, rumah pun dah kemas 90%, jadi apa tunggu lagi..? Dah ada yang nak anto anak. Aritu ada yang nak hantar tapi rumah masih tonggang-langgang. Rasanya mereka tu dah jumpa tempat ngaji yang lain. Bagus la. Cumanya kelas ni terpaksa dibuat pada waktu malam. Ye la, pelajar sekarang walaupun baru darjah 2 dah sibuk macam perdana menteri... mak ayahnya tentulah lagi sibuk ek..kalau pergi dihantar, balik dijemput sendiri, makan minumnya lagi..

Lagi satu aku sedang mempertimbangkan untuk berkhidmat di Tadika Ghufran caw. Desa Tebrau. Kebetulan di sana kekurangan guru. Tetapi aku nak survey dulu keperluan yang aku perlukan di sana nanti. Mungkin darisegi kenderaan dan masa. Semoga Allah membantu perjuangan ini, insyaAllah.

Tetapi yang paling penting suamiku yang tercinta perlu diuruskan dulu...

Ya Allah, permudahkanlah urusan hamba-Mu ini berjuang pada jalan-Mu. Aku mohon diberi hidayah dan rahmat dari-Mu. Tanpa bantuanMu dan ehsan-Mu siapalah aku yang menumpang di bumiMu ini jua menimati rezekiMu. Janganlah aku tergolong dari golongan orang-orang yang lalai dan rugi. Amiin.

0 comments:

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

BERITA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor
Daisypath Anniversary tickers

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH