AKU SEORANG HAMBA

Siapa DIA yang mampu mencipta seorang 'aku'.... pasti DIAlah yang maha hebat yang mampu mencipta dunia!

Apakah Yang Kurasa

Merasai kehadiran 1 nyawa
dalam 1 kegelapan dunia
kian hari kian membesar
ada masanya bergerak dan menendang

Aku terfikir...
mungkinkah nanti
dia akan lahir dan membesar

Aku mengharap...
dia sihat dan berjaya

Kaulah nyawa ibu
ibu rela bekorban untukmu sayang

Tak pernah aku minta semula
tiap ringgit yang aku belanjakan
tiap titis susu ibu yang kau minum
tiap peluh ibu yang menitis
tiap darah ibu yang mengalir
tiap air mata ibu yang berderai
tiap masa ibu menemanimu

saat kau menumpang di perutku
saat kau lahir ke dunia
saat kau menangis saban malam
saat kau sakit dan merajuk
saat kau mula bersekolah
saat kau minta baju baru
saat kau mahu itu dan ini
saat kau berkahwin
saat kau susah

Ibu akan setia disisimu sayang
ibu rela asalkan kau bahagia

Merenung wajah ini....
aku rindu membelaimu

Rindu ini tak pernah jemu
rindu melihat wajahmu
rindu mendengar suaramu
rindu pada senyumanmu
pada tawamu
dan pada tangismu

Apakah nanti...
kau akan meninggalkanku...?

Apakah nanti...
kau melupaiku...?

Apakah nanti...
kau membenciku...?

Ibu ini...
hanya mahu kau berjaya
hanya ingin kau bahagia
hanya ingin kau gembira

Andai meninggalkanku itu nanti
kebahagiaan buatmu...
apalah daya ibu

Ya...
kebahagiaanmu nanti...
pastilah bersama isterimu yang tercinta
anak-anakmu yang manja
dan kemewahan dunia

Saat itu...
rindu padamu tak mungkin terbendung
hati ini pasti kian rentung
menantimu di muka pintu
ingin merasai pula belaian darimu anakku...

Tapi...
biarlah aku pendam lara itu nanti...
cukuplah hanya mendengar suaramu...
mungkin setahun sekali...

atau

cukuplah kiranya kiriman wangmu
sebulan RM100

Anakku sayang
kasih ibu tak perlu kau beli
ibu beri percuma

Cuma...
rindu ibu padamu
kau pandanglah wajah ibu
kau senyumlah pada ibu

Jika berat kau ingin membelaiku
biarlah aku sentuh wajahmu

Jika jijik rumah ibu
biarlah hanya di muka pintu

Tapi...
sering pula aku lupa pada ibuku
jarang juga aku menjenguknya
telefon pun selalu lupa

Kini.. apakah kau sihat ibu?
risaukah aku sebagaimana
risaunya aku kepada anakku?

Jika kini aku membelai anakku
dengan penuh kasih sayang...
bagaimana denganmu ibu...?
siapa pula yang menjagamu....

Bagaimanakah perasaannya
jika hilang anak dari pandangan
wujudnya ada
tapi tak pernah tahu khabar berita...

Ibu...maafkan aku
mari aku belaimu
sebagaimana engkau membelaiku dulu.

FIAZ (FathiahAmar)
10032010
HAKCIPTA TERPELIHARA
SILA KREDITKAN NAMA PENULIS JIKA INGIN MENGAMBIL MANA-MANA KERATAN SAJAK INI.



0 comments:

SELAMAT DATANG

TARIKH HARI INI

WAKTU MALAYSIA

WAKTU SOLAT

PERISTIWA

BERITA

MendekatiMU

Aku Hanya Hamba

Permintaanku mensyaratkan aku memberi...
Pencarianku menuntut aku menghayati...
Penantianku memerlukan kesabaran...
Pengharapanku membuat aku percaya...
Namun... segalanya amatlah mencabar...
sehingga perlu menjadi ikhlas dan zuhud.

TEMAN MENUJU AKHIRAT

Suami Tercinta : Mohamad Fairuz bin Abu Amin
Asal : Kluang, Johor
Daisypath Anniversary tickers

HAMBA TERPILIH

TERIMA KASIH